پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران تشکیل شد اقامه نمازجماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی
سرخط خبرها

ماجرای کافی شاپی در سعادت آباد تهران با برچسب «انگلیسی صحبت کن» چیست؟

  • کد خبر: ۹۹۴۲۵
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
ماجرای کافی شاپی در سعادت آباد تهران با برچسب «انگلیسی صحبت کن» چیست؟
تصویر کافی شاپی در سعادت آباد تهران در این یکی دو روز حسابی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش برانگیز. واکنش‌هایی که البته متفاوت بود؛ اما در نهایت دوباره این نکته را خاطرنشان کرد که زبان فارسی نزد ما فارسی زبانان از چه جایگاهی برخوردار است و باید از چه جایگاهی برخوردار باشد.

سیدزاده | شهرآرانیوز - عبارتی که چسبیده روی شیشه، فرو می‌شود توی چشم آدم! “Speak English” یا انگلیسی حرف بزن! در ظاهر همین عبارت دوکلمه خارجی قرار است اینجا را از دیگر فضا‌ها و مکان‌های مشابه دیگر که اتفاقا این روز‌ها در شهر فراوان به چشم می‌خورد، متفاوت کند، یعنی اگر همه جای عالم، کافی شاپ‌ها جایی اند برای اینکه آدم‌ها هر از گاهی با دوست و آشنا بنشینند داخل آن، چای و قهوه‌ای بخورند و گپ و گعده مفید و مختصری برپا کنند و از همه مهم‌تر در این خلال، گل بگویند و گل بشنوند، اینجا داستان به این سادگی‌ها نیست. اینجا شرط اول آن است که فارسی حرف نزنی یا دست کم تلاش کنی حرف نزنی.

در ظاهر این کافی شاپ متعلق به یک دوره آموزشی زبان انگلیسی است تا زبان آموزانش بتوانند حس حضور در محیطی که تنها انگلیسی صحبت می‌کنند را تجربه کنند. با این حال، تصویر این کافی شاپ که در سعادت آباد تهران قرار دارد، در این یکی دو روز حسابی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش برانگیز. واکنش‌هایی که البته متفاوت بود؛ اما در نهایت دوباره این نکته را خاطرنشان کرد که زبان فارسی نزد ما فارسی زبانان از چه جایگاهی برخوردار است و باید از چه جایگاهی برخوردار باشد. کاربری نوشته است: «یعنی فکر می‌کنن این طوری باکلاس‌تر به نظر می‌آد؟»

و دیگری گفته: «چه بد! به جای اینکه به این میراث کهن ببالیم، مردم رو از اون نهی می‌کنیم.» کاربر دیگری نوشته: «بهتر و شیرین‌تر از زبان پارسی سراغ ندارم.» در خلال این واکنش ها، کاربرانی هم به پویش عجیب و غریبی اشاره کردند که در روز‌های گذشته با هدف ضربه زدن به زبان فارسی از سوی رسانه‌های آن ور آبی آغاز شد. پویشی با عنوان «منو فارسی» که هدفش زور زدن برای پیدا کردن تجربیاتی بود که زبان فارسی به گویش‌های اقلیت تحمیل کرده و البته به سرعت با واکنش‌های متحدالشکل کاربران روبه رو شد؛ واکنش‌هایی از جای جای ایران با این مضمون که اهل هر منطقه‌ای که باشند به زبان فارسی عشق می‌ورزند.

حالا، همین دو کلمه‌ای که چسبانده شده روی شیشه این کافی شاپ، فارغ از اینکه یک هدف آموزشی را دنبال می‌کند یا نه، بهانه‌ای شده تا یک بار دیگر اهمیت زبان فارسی به خیلی‌ها یادآوری شود. زبانی که بار‌ها و بار‌ها از سوی ادیبان و فرهیختگان در مدح و ثنای آن سخن گفته شده و غنا و زیبایی و شکوه و رسایی آن با قصه‌ها و شعر‌های فاخر فارسی به همگان ثابت شده است و حتی، می‌توان از پیشرفت علمی کشور هم برای گسترش و نفوذ آن استفاده کرد؛ زیرا زبان فارسی بسیار زبان پرظرفیتی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->